WITAMINA Bi

Zdrowie » WITAMINA Bi

Witamina B, zwana jest aneuryną, gdyż jej brak w ustroju powoduje zapalenie wielonerwowe oraz kokarboksylazą, gdyż jest kofermentem karboksylazy. Ze względu na swój charakter chemiczny witamina Bi bywa też nazywana tiaminą. Najbogatszym źródłem witaminy Bi są: wątroba, nerki, chuda wieprzowina, drożdże piwne, kiełki pszenicy, płatki owsiane, otręby zbożowe i ryżowe, groch i bób. Niewielkie ilości tiaminy są produkowane przez florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Podana doustnie witamina Bi wchłania się w jelicie cienkim. Znaczniejszy nadmiar szybko się wydala z moczeni i kałem.

Witamina Bi jest grupą czynną szeregu fermentów oddechowych, między innymi karboksylazy - fermentu odszczepiającego na drodze tlenowej dwutlenek węgla z kwasu pirogronowego. W stanach niedoboru witaminy Bi rozkład glukozy zatrzymuje się na produkcie pośrednim, jakim jest kwas pirogronowy. Dodanie witaminy B, przywraca zdolność tlenowego spalania kwasu pirogronowego i powoduje jego zniknięcie z tkanek. W związku z tym zapotrzebowanie na witaminę Bi jest tym większe, im obfitsza jest podaż pokarmów węglowodanowych.

Przeciętne zapotrzebowanie dzienne niemowląt wynosi 0,4 mg, u starszych dzieci 1--2 mg. W okresie laktacji zapotrzebowanie na witaminę Bj wynosi 2-3 mg na dobę. 3 mikrogramy krystalicznego chlorowodorku tiaminy odpowiada jednostce międzynarodowej.